donderdag 30 januari 2014

Stres voor tentamen/examen.. what to do?

Waarschijnlijk kennen de meeste van jullie het wel, stress voor een toets. In mijn geval een tentamen en in mei mijn examen. Ik heb er zelf behoorlijk veel stress voor. Ik wil graag slagen, want ik ben al een keer blijven zitten en ik wil echt niet nog een jaar over doen! Daarnaast wil ik ook heel graag gaan studeren, eindelijk eens iets doen wat ik echt leuk vind en waar ik 100% achter sta. Vandaag deel ik met jullie mijn stress-tips!
Woman.. 😂 on We Heart It







Ik zit dus in Havo 5 en heb dit jaar mijn examens. Als ik er aan denk word ik al een beetje zenuwachtig pfoe! Mijn eerste tip die voor mij heel goed helpt is: plannen. Plannen, plannen, plannen. Echt. Als je een beetje chaotisch bent en je stelt alles tot het laatste moment uit (zoals ik), is een planning maken echt heel handig. Je kan bijvoorbeeld een uur leren inplannen en daarna ga je bijvoorbeeld even relaxen of tv kijken. Hierdoor ben je goed gemotiveerd om aan het werk te gaan en kijk je uit naar het rustmomentje. Wel moet je je dan aan je planning houden. Vraag eens op je school of ze bijvoorbeeld een planner hebben. Dit is meestal gewoon een papiertje met een schema erop waar je zo alles op kan invullen wat je moet doen. Kijk eerst naar wát je moet doen, hoeveel tijd je er mee kwijt bent en hoelang je nog hebt om het te maken of te leren. Als je niet goed weet hoe je moet plannen, laat dan bijvoorbeeld een van je ouders je helpen, of misschien wel een leraar. Alles kan helpen!
Ten tweede: ik ga altijd nadenken wat er zou kunnen gebeuren als ik zou blijven zitten of als ik zou zakken. Dan moet je alles nóg een keer doen.. vreselijk! Ik ben zelf in 4 havo blijven zitten. Ik denk dat dit voor mij wel goed is geweest, want ik heb nu een veel betere basiskennis voor mijn examen. Maar een pretje was het niet, je herhaalt alles weer. Precies hetzelfde als het jaar ervoor. Het is gewoon saai en zonde van de tijd. Natuurlijk is het niet erg dat je blijft zitten, er is vast een reden voor. Maar denk dan bij jezelf vanaf het begin van het jaar: ik ga het doen. Ik ga over, ik ga slagen! En denk dan bij het leren van een toets na: ik wil écht niet nog een jaar langer op deze school zitten! Ik ga ervoor! Dat motiveerd mij heel goed om nog harder te leren en te denken, ahhh.. hierna ben ik er mooi vanaf. Ik kijk erg uit naar het moment waarop ik mijn examens achter de rug heb.
Ten derde: doe ook leuke dingen tussendoor. Als je elke keer maar gaat leren, daar word je helemaal gek van (ik tenminste wel). Plan bijvoorbeeld een leuk dagje in met je vriendinnen, of ga een middagje lunchen met je moeder. Je kan van alles doen. Als je maar  lekker kan relaxen en even niet aan school hoeft te denken. Vaak spreek ik ook met vriendinnen af en als ik dan begin met leren denk ik: oh, daar heb ik echt zin in! Maar dan moet ik nu wel aan de slag gaan. Of bijvoorbeeld een leuk tripje naar een andere stad in Nederland flak na je toetsweek. Kan ook erg goed helpen als een leuk vooruitzicht. Dan denk je: daar ga ik hard voor leren, dan kan ik daarna lekker lol maken! Zelf stel ik voor mezelf ook altijd een limiet in. Op een vrije dag leer ik bijvoorbeeld gewoon van een uurtje of 11 tot het eten, dus meestal rond 6 uur. Zo heb je veel op een dag gedaan, kan je nog een beetje uitslapen en heb je de avond ook helemaal voor jezelf.
En als laatste: zorg dat je stress-proof bent tijdens de toets. Ga bijvoorbeeld 5 minuten voor de toets een stukje rennen of lopen. Hierdoor raak je de adrenaline uit je lichaam kwijt en ben je relaxter. Ook tijdens de toets: neem altijd een flesje water mee en bijvoorbeeld dextro. Dit is ook goed voor je concentratie. Ook snoepjes kunnen handig zijn, doe deze dan wel in een plastic bakje. Plastic zakjes kunnen erg irriterend zijn voor mensen om je heen. En verder: ga er gewoon voor!! Als je goed voorbereid bent, ben je veel minder gestresst. Je kan het!! :)

Ik hoop dat jullie wat aan m'n tips hebben gehad!

Love, Annina

Geen opmerkingen:

Een reactie posten